Dieta bezglutenowa ♦ Gluten-free diet

IMG_20140213_205058

♦ Scroll down for English version ♦

Witajcie!

W poniższym poście znajdziecie porady jak się odżywiać na diecie bezglutenowej. Pokrótce wyjaśnię co to jest gluten i podam listę zbóż, które go zawierają. Analogicznie przedstawię Wam produkty naturalnie wolne od tego białka i.. skupię się właśnie na tym  – podstawa to pozytywne myślenie! 😉

Co to jest gluten?

Białko roślinne występujące w popularnych ziarnach zbóż. Jakich konkretnie?

  • Pszenica (również jej stare odmiany typu orkisz, kamut)
  • Żyto
  • Pszenżyto
  • Jęczmień
  • Owies (z powodu zanieczyszczenia glutenem)

Domyślam się, że po przeczytaniu takiego wstępu zadaliście sobie pytanie „co ja będę teraz jeść?”. Miałam takie same obawy na początku. Proponuję nastawienie – to nie problem tylko mała niedyspozycja 😉

Jedzenie i napoje bezglutenowe:

  • zboża: proso, sorgo (tzw. proso afrykańskie), gryka, quinoa (inaczej komosa ryżowa), amarantus, ryż i jego kolorowe odmiany, kukurydza
  • sezam
  • rośliny strączkowe w tym: soja
  • warzywa w tym: ziemniaki, maniok 
  • owoce (jeśli nie są posypane mąką, dot. suszonych)
  • mleko, nabiał
  • mięso, ryby (bez panierki; sushi bez tempury)
  • alkohole: wino, rum, wódki z ziemniaków, kukurydzy; whisky z kukurydzy

Nie jest tak źle, prawda? 🙂 Zatem co na śniadanie? Otóż wybór chleba bezglutenowego (najczęściej na drożdżach) jest duży . Zamiennikiem może być szeroki wachlarz wafli: ryżowych, kukurydzianych. Osobiście spróbowałam też z gryki, kasztanów, quinoi, sezamu i orzechów włoskich. To samo tyczy się płatków śniadaniowych/musli. Podam przykład: płatki kukurydziane z gryczanymi, wymieszane z ziarnami słonecznika, migdałami i rodzynkami. Yymm, pycha!

Przejdźmy dalej. Na półkach z eko/bio żywnością znajdziecie głównie makarony ryżowe, kukurydziane, ryżowo-kukurydziane. Dla bardziej zainteresowanych – czasem uda się upolować gryczany bądź mieszankę ryżu z komosą ryżową.

Dobra wiadomość dla miłośników pizzy i tortilli. W obiegu krążą wersje kukurydziane i ryżowe 😉

A teraz info dla lubiących słodycze😉 Dostępne są ciasta/ka, batony bezglutenowe, paluszki itd. Podobnie jest z piwem.

Wracając do kwestii słodkości, mam pozytywną informację dla tych, co sami pieką. Przy odrobinie wysiłku, jeśli zajrzycie do odpowiednich sklepów, znajdziecie przeróżne mąki. Oto kilka z nich: ryżowa, gryczana, kukurydziana, sojowa, z kasztanów, tapioki itd.

Ps. Trzeba uważać na przyprawy, marynaty, wyroby mleczne, sosy (np. sojowy). Mięso także potrafi zawierać gluten (szynki, parówki).

Wytrwałości życzę!

Więcej na http://www.celiakia.pl/produkty-dozwolone/

Hello !

In the following post, you will find tips about gluten free diet. Briefly I explain what is gluten and give you a list of cereals that contain it. Similarly present you products naturally free from this protein. I will focus just on this – the basis is positive thinking! 😉

What is gluten ?

Vegetable protein found in common grains. Which specifically?

  • Wheat (also the old type varieties spelled, kamut)
  • Rye
  • Triticale
  • Barley
  • Oats (because of gluten contamination)

My guess is that after reading this post you asked yourself „what do I eat now?”. I had the same concerns in the beginning. I suggest this attitude: „it’s not a problem, it’s  just a little indisposition” 😉

Gluten-free food and drinks:

  • Cereals: millet, broomcorn millet, buckwheat, quinoa, amaranth , rice and its colorful variety, corn
  • Sesame
  • Legumes including soybeans
  • Vegetables including potatoes, cassava/manioc
  • Fruits (if they aren’t sprinkled with flour, regarding dried)
  • Milk, dairy
  • Meat, fish (but no batter, breadcrumbs or tempura)
  • Alcohol: wine, rum, vodka from potatoes and corn, whiskey of corn

Isn’t so bad, right? 🙂 So, what’s available for breakfast? Well, there is a large selection of gluten-free bread (usually containing yeast). You can also eat a wide range of crisp-bread: rice, corn. Personally, I tried it with buckwheat, chestnut, quinoa, sesame seeds and walnuts. The same applies to cereals/muesli. Let me give an example: corn flakes, buckwheat, mixed with sunflower seeds, almonds and raisins. Yummy!

Let’s move on. On the shelves of eco/bio foods you will find mainly pasta: rice, corn, rice- corn. But you can sometimes find products made of buckwheat or made of a blend of rice and quinoa.

Good news for pizzas and tortillas lovers. Those are also available in corn and rice versions 😉

And for those who like sweet stuffs: there are cakes, cookies, gluten-free bars, etc.

The same is true with beer.

Back to sweet stuff, I have good news for those of you who are pastry chef. With a little effort, by searching in the good shops, you will find all sorts of flour. Here are some of them: rice, buckwheat, corn, soy, chestnut, tapioca, etc.

Ps . You have to watch out for spices, marinade, dairy products, sauces (such as soy). Meat can also contain gluten (ham, sausages).

I wish you a lot of perseverance on this gluten-free journey!

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Dieta bezglutenowa ♦ Gluten-free diet

  1. Pingback: Wegańska tarta czekoladowa bez glutenu ♦ Gf vegan chocolate tart | Olga Lifestyle

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s